Wednesday, June 18, 2014

Tips #01 : Formula Asas Menulis Entri Blog.

Teks : Noor Afziha
Imej : Art Biz Blog


Ramai di kalangan pembaca dan rakan-rakan sering bertanya,


"Macam mana cara menulis yang betul?"

"Susah nak menulis. Tiada idea."

"Tidak pandai menulis."


Sebuah blog tanpa tulisan atau entri umpama rumah tanpa perabot. Hilang seri dan terasa kosong!


Bukan mudah hendak menjadi seorang penulis blog. Apatah lagi buat yang bergelar penulis blog sepenuh masa. Ia sangat memerlukan komitmen dan usaha tanpa henti. Namun, bukan bermaksud ia tidak boleh diasuh. Paling penting, kena rajin membaca untuk menambah ilmu juga untuk menjana idea serta teruskan menulis tanpa jemu. Pemerhatian terhadap perkara yang sedang berlaku di sekeliling kita juga boleh dijadikan pencetus kepada sesebuah entri blog. 


Konsep menulis blog, sama juga macam kita menulis karangan sewaktu zaman sekolah dulu. Saya senaraikan Formula Asas Menulis Entri Blog untuk rujukan bersama.


1. Tajuk
Contoh tajuk karangan masa sekolah; 'Saya Sebatang Pensel'. Daripada tajuk, kita boleh dapat gambaran keseluruhan skop artikel blog yang bakal dihasilkan. Merujuk kepada tajuk, post akan berkisar tentang kisah riwayat hidup sebatang pensel.


2. Pendahuluan
Ini penting untuk menarik minat pengunjung blog untuk terus membaca. Pengenalan tak semestinya bermula dengan frasa 'Pada suatu hari...' Ia boleh dipelbagaikan seperti dimulakan dengan petikan lirik lagu, gambar yang berkaitan dengan tajuk, dialog dan sebagainya mengikut kreativiti.


3. Isi Kandungan
Bahagikan isi kandungan blog kepada beberapa perenggan. Paling minima, dua perenggan. Contohnya, merujuk kepada kisah 'Saya Sebatang Pensel' itu tadi, isi kandungan boleh dibahagikan kepada asal-usul, pengkisahan hidup, kemuncak cerita dan pengakhiran.


4. Grafik
Jadikan entri blog kelihatan menarik dengan meletak imej berselang-seli dengan tulisan. Penulisan yang terlalu panjang tanpa grafik boleh menjadikan pembaca mudah bosan. Anda akan dianggap terlalu serius dan pembaca terasa seolah-olah sedang membaca sebuah jurnal pula!


5. Penutup
Umpama menonton filem wayang, kita selalu mengharapkan pengakhiran yang baik (happy ending). Begitu juga dalam seni penulisan blog. Sudah ada kepala (pendahuluan), badan (isi kandungan), anggota badan (grafik), mestilah disokong dengan kaki (penutup) sebagai pelengkap. Sudahi penulisan dengan ayat yang menarik pengunjung blog untuk datang kembali.




Mulakan dengan entri pengenalan diri atau perniagaan terlebih dahulu. Orang kata, tak kenal, maka tak cinta.


Masih tidak tahu cara yang berkesan untuk menulis di blog?

Jom sertai Kelas Asas Blog dan Penulisan di Akademi Bekerja Di Rumah.


Noor Afziha bt Ngarisan
Pengurus Online Akademi Bekerja Di Rumah
Blog : noorafziha.blogspot.com
Personal FB : Afziha Hafiz
E-mail : afziha@gmail.com
Sms/whatsapp : 016 - 660 3236

No comments:

Post a Comment